Nieuws

Charter 'Veilig en collegiaal overdragen van dossiers'

Een correcte, volledige en tijdige overdracht van patiëntendossiers komt de zorgcontinuïteit ten goede. Daarom heeft HVG (Huisartsenvereniging Gent) een charter opgemaakt met aanbevelingen bij de overdracht van een patiëntendossier naar een collega. HZW mocht hun publicatie delen met u, artsen van HZW.

Hieronder vatten we de voornaamste aanbevelingen uit het charter samen. Onderaan vindt u ook een link naar het volledige charter.


Correct patiëntendossiers overdragen aan een collega doe je zo

Wanneer een patiënt van huisarts verandert, moet een kopie van het dossier overgedragen worden. Ook wanneer een huisarts met pensioen gaat of overlijdt, moeten dossiers overgedragen of alleszins goed beheerd worden.

Een nieuwe patiënt maakt kenbaar dat hij jou als vaste huisarts wil. Tijd dus om het dossier op te vragen bij de collega. Hoe pak je dit aan op een manier die strookt met de deontologie?

Dit gebeurt doordacht

Een patiënt-huisartsrelatie is een duurzame relatie. Het overzetten van een GMD, en het opvragen van een dossier, gebeurt op uitdrukkelijke vraag van de patiënt.

Je neemt géén GMD over, en je vraagt dus geen dossieroverdracht, als:

  • Je optreedt als vervangarts
  • Je gevraagd wordt voor een second opinion
  • Je merkt dat je met een shoppende patiënt te maken hebt.

Hoe vraag je een dossier op bij een collega?

  • Dat kan per brief of e-mail, maar het is vandaag ook gebruikelijk om dit digitaal aan te vragen met een eHealth-bericht.
  • Je doet de aanvraag op eer en geweten. Een handtekening van de patiënt mag, maar is niet nodig.
  • Modelbrief

Jouw patiënt heeft een andere huisarts gekozen, en je krijgt de vraag om het dossier over te dragen. Wat wordt er van jou verwacht? 

  • Doe het tijdig.

Talm niet met het verzenden van het dossier. De nieuwe huisarts wil graag zaken beginnen registreren (zorgelementen, medicatielijst...). Om dubbele registratie te vermijden, werkt de nieuwe huisarts idealiter gewoon verder op jouw dossier.  

  • Doe het volledig.

De nieuwe huisarts heeft recht op het volledige dossier dat door jou werd bijgehouden. De meest gebruikelijke elektronische vorm om dit over te dragen, is via de PMF-standaard. Dit formaat neemt alles mee uit het dossier, behalve de nota’s. 

Je doet jouw collega een groot plezier als het dossier up-to-date is, met een correcte medicatielijst, volledige voorgeschiedenis, relevante actieve zorgelementen, vaccinatiestatus... 

  • Doe het veilig.

Verstuur elektronische dossiers enkel op een beveiligde manier, via de eHealthBox. 


DON’TS: 

  • Verstuur geen patiëntendossiers via e-mail of Dropbox. 
  • Wimpel de collega die het dossier opvraagt niet af door naar CoZo of de Sumehr te verwijzen. De collega heeft recht op het volledige patiëntendossier. Een Sumehr bevat bijvoorbeeld geen consultaties, geen medicatiehistoriek, noch ingescande documenten, zoals bijvoorbeeld wilsverklaringen, en sommige brieven van specialisten, van bijvoorbeeld privé-radiologen, die geen verslagen publiceren op CoZo.

Nuttige tips:

  • Aanvragen tot overdracht van dossiers worden vaak over het hoofd gezien. Zet een uitroepteken in het onderwerp of ‘BELANGRIJK’.
  • Voor de overdracht van dossiers groter dan 10 MB is er de Transferbox, in het leven geroepen door de Orde der Artsen. 

Wat als je pensioen nadert?

Tijdig communiceren is de boodschap 

Je wil dat jouw patiënten goede zorg krijgen na jouw pensionering. En dat ze in alle vrijheid een nieuwe arts kunnen zoeken. Dan doe je er goed aan tijdig de dossieroverdracht voor te bereiden. 

  • Breng jouw patiënten ruim op voorhand (1 jaar) op de hoogte van jouw pensionering. Een nieuwe huisarts vinden is immers niet evident vandaag. Hoe meer tijd er is, hoe beter. 
  • Breng ook de praktijken in jouw buurt op tijd op de hoogte en communiceer met hen over het aantal EMD’s dat je beheert (Hoeveel huisbezoeken? Hoeveel patiënten in woonzorgcentra?). Zo komen ze niet voor verassingen te staan. 
  • Sowieso ben je 30 jaar na het laatste patiëntencontact verantwoordelijk voor de bewaring van jouw patiëntendossiers. 

Wat met jouw patiënten als je plots ziek valt? Of onverwachts overlijdt?

Iedereen kan plots ernstig ziek vallen, of erger nog, overlijden. Als huisarts, zeker als solo-arts, is het goed dat je enkele instructies oplijst voor nabestaanden of vervangers, zodat de zorg voor jouw patiënten niet in het gedrang komt. 

Goede Sumehrs, voor al jouw patiënten, komen in het geval van plotse afwezigheid sowieso van pas. Zorg voor goed gestructureerde dossiers en actuele Sumehrs. 

Checklist voor worst-case scenario’s: 

  • Wie zorgt ervoor dat jouw patiënten op de hoogte gebracht worden? Kan een naaste of familielid je wachtbandje aanpassen, je telefoon doorschakelen, een telesecretariaat inschakelen of een bericht plaatsen op jouw website? 
  • Bij plots overlijden: welke naaste of een familielid heeft toegang tot jouw EMD’s? Zijn er bepaalde wachtwoorden die ze nodig hebben? 
  • Wie contacteert de huisartsenkring? HZW kan helpen bij het contacteren van praktijken in de omgeving, vervanging zoeken voor wachtdiensten, adviseren over het beheer van patiëntendossiers... 


Met dank aan Huisartsenvereniging Gent

Preventie van ernstige RSV infectie in het eerste levensjaar

In het najaar van 2024 en voorjaar van 2025 wordt ingezet op de preventie van RSV bij jonge kinderen. Twee pistes konden bewandeld worden: vaccinatie van de zwangere vrouw of passieve immunisatie van de zuigeling. De overheid heeft beslist de passieve immunisatie terug te betalen. Het RSV vaccin is niet terugbetaald (185 euro), maar wel beschikbaar.

In overleg met het Departement Zorg opteert Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (VVOG) om maximaal in te zetten op de passieve immunisatie van het kind (en dus niet op de vaccinatie van de zwangere vrouw) en wel om onderstaande redenen:

  1. De toediening van RSV antistoffen aan neonaten die geboren worden in het RSV seizoen is vanaf 1 juni terugbetaald (nirsevimab), en vanaf september ook werkelijk beschikbaar. Maternale vaccinatie is niet terugbetaald (Abrysvo 185 euro) – de data zijn beperkt zeker wat betreft toediening aan risicogroepen en impact op vroeggeboorte.
  2. Directe antistoftoediening geeft langer bescherming aan het kind, wordt seizoensmatig op het juiste moment toegediend, en is qua veiligheid ook veel beter gekend gezien jarenlange ervaring bij prematuren, én is terugbetaald. Het heeft als bijkomend voordeel dat de timing van alle vaccinaties/rhogam in de zwangerschap weer wat makkelijker wordt.
  3. Bij patiënten die toch in de zwangerschap gevaccineerd werden, mag geen antistoftoediening aan de baby meer gebeuren (niet terugbetaald, 780 euro), daarom is het beter dit niet te promoten maar indien toch vaccinatie van de moeder is het belangrijk om dit héél goed te vermelden bij postpartum aandachtspunten in het prenataal dossier en de pediater hiervan op de hoogte te brengen omdat die niet langer inzage heeft in het zwangerschapsdossier.

Verdere informatie over de implementatie in de praktijk en sensibilisering van ouders volgt (normaliter van overheidswege, zoniet vanuit de VVOG).

Opstarttraject diabetes

Vanaf 1 januari 2024 vervangt het opstarttraject het voortraject.

Dit nieuwe traject is een antwoord op de nood aan vroegere diagnose en behandeling voor mensen met diabetes type 2, vanaf het begin van de ziekte. 

In samenwerking met eerstelijnszone regio Menen, regio Kortrijk en regio Waregem hebben we een overzicht gemaakt met o.a. info hoe je het kan opstarten, wat de voordelen zijn en waar je de gegevens van educatoren, diëtisten en podologen vindt:

info opstarttraject diabetes

Alle info is ook te vinden op de website van de eerstelijnszones:

Zet ik alles in de Sumehr? Of laat ik gevoelige items weg?

Dat somatische diagnoses in de Sumehr terechtkomen, vindt iedereen logisch. Moeilijker wordt het als het gaat over psychiatrische aandoeningen, intrafamiliale problemen of verslavingen. Ga je als huisarts voluit voor een volledige Sumehr of ga je akkoord met de vraag van de patiënt om bepaalde privacygevoelige data weg te laten?

Patiënten vrezen voor stigma

Dit thema leeft bij huisartsen. In de LOK’s die we de voorbije maanden aanboden over het belang van correct registreren en goede Sumehrs, horen we dikwijls dat de huisarts gehoor geeft aan het verzoek van de patiënt om zaken niet te delen. Huisartsen geven bepaalde Sumehr-items een vertrouwelijkheidslabel om de vertrouwensband intact te houden en de patiënt niet te verliezen.

Veelal gaat het dan om zorgelementen waarvoor de patiënt zich wat schaamt, zoals psychiatrische diagnoses of verslavingsproblematiek.

Patiënten vrezen ook voor een te snel stigma of een vooroordeel bij artsen die hen minder goed kennen, waarbij somatische klachten te snel worden toegewezen aan de psychiatrische problematiek.

Patiënten zijn daarenboven niet goed vertrouwd met de modus operandi van gegevensdeling en het concept therapeutische relatie. Ze vragen zich af wie er allemaal toegang heeft tot hun gegevens.

Informeer jouw patiënten over de Sumehr

De Sumehr is een middel om gezondheidsdata te delen met andere zorgverleners. De wetgever heeft daarover enkele regels vastgelegd die je als huisarts moet kennen en toepassen:

  • De patiënt moet geïnformeerd worden over het aanmaken van de Sumehr
  • De patiënt heeft het recht heeft om het maken van een Sumehr te weigeren
  • De patiënt heeft het recht om bepaalde gezondheidsgegevens uit de Sumehr weg te laten
Informed consent voorbeeld
Voorbeeld van hoe je als huisarts de patiënt kan informeren over de Sumehr

Huisarts Olivier Van Damme: “Persoonlijkheidsstoornis van mijn patiënt is klinisch relevant voor andere zorgverleners”

Maar deze rechten van de patiënt zijn niet het volledige verhaal. De patiënt heeft bovenal recht op goede zorg en daarvoor is het delen van relevante medische informatie met andere zorgverleners cruciaal.

Jouw patiënt eenzijdig laten beslissen wat wel en niet mag gedeeld worden, is nooit een goed idee.

Huisarts Olivier Van Damme (Leuven) laat liever geen relevante zaken weg uit een Sumehr. “Zolang een persoonlijkheidsstoornis als borderline of een verslavingsverleden relevant is voor mijn eigen klinisch redeneren, zal dat voor een collega ook zo zijn. Een depressie van 15 jaar geleden, die heel duidelijk situationeel was, ga ik archiveren. Maar een depressie zonder aanwijsbare oorzaak, laat ik liever staan. Kennis hebben van een angststoornis kleurt de aanmelding en mijn visie op de patiënt, en zal ook mijn manier van communiceren met de patiënt positief beïnvloeden.”

Wanneer de vraag komt om iets weg te laten, zal dr. Van Damme kiezen voor het gesprek met de patiënt. Hij zal de patiënt proberen overtuigen van het nut om gevoelige maar relevante dingen toch te delen.

De vele voordelen van een volledig beeld op de patiënt

Artsen-specialisten klinken over het algemeen eensluidender dan huisartsen als het over deze dilemma’s gaat. Ze willen zoveel mogelijk informatie over de voorgeschiedenis van de patiënt, en daar horen gevoelige items ook bij.

Dr. Hilde Quintens, spoedarts in het H. Hartziekenhuis te Leuven, getuigt: “Elk element kan van belang zijn. Psychiatrische problemen zullen bijvoorbeeld ons oordeel over wanneer iemand terug aan het werk kan, sturen. Een verleden van drugmisbruik doet ons twee keer nadenken over welke pijnstillers we voorschrijven. Als een alcoholverslaving uit het verleden echt ernstig was, zullen we daar rekening mee moeten houden.”

Hoe geef je een item in het EMD een vertrouwelijkheidslabel, zodat het niet meegaat in de Sumehr?

Als jouw patiënt echt aangeeft iets niet te willen delen, dan voorziet jouw softwarepakket de mogelijkheid om dit item af te schermen voor Sumehr-export.

Speciaal voor de Sumehr-campagne herwerkten alle softwareproviders hun instructies over het toevoegen van een vertrouwelijkheidslabel aan een element in het patiëntendossier.

Dit was de Summer of Sumehr 2024!

Onze zomerse sensibiliseringscampagne voor meer en betere Sumehrs zit er op. Bedankt om van de Sumehr iedere dag van het jaar een succes te maken. De Sumehr is hét uithangbord van sterke huisartsengeneeskunde. Daar mag je terecht trots op zijn.

De campagne ‘Summer of Sumehr: Zorgcontinuïteit zonder Zorgen’ is een initiatief van Domus Medica en Huisartsenvereniging Gent, en wordt dit jaar mee uitgedragen door meer dan 40 huisartsenkringen en wachtpostgebieden. Met steun van Departement Zorg. Samen voor kwaliteitsvolle Sumehrs!

Huisartsen over de meerwaarde van Sumehrs tijdens hun wachtdienst

Dankzij een kwaliteitsvolle Sumehr kan er optimale zorg voor jouw patiënten worden geleverd tijdens jouw afwezigheid. Ook tijdens de wachtdienst. Dit voorjaar vroegen we enkele huisartsen om tijdens hun wachtdienst extra opmerkzaam te zijn voor de aanwezigheid en de kwaliteit van Sumehrs. In deze nieuwsbrief delen ze hun ervaringen.

Een goede Sumehr: in veel gevallen een meerwaarde

Weinig patiënten zijn in staat om snel de meest relevante zaken uit hun medische voorgeschiedenis te noemen. En het aantal patiënten dat plichtsgetrouw een medicatielijst meebrengt naar de wachtpost, is op één hand te tellen.

De medicatielijst en voorgeschiedenis op één plaats terugvinden in de Sumehr, is daarom erg handig.

We vroegen de deelnemende huisartsen bij welk type patiënt de Sumehr de meeste meerwaarde biedt.

Bij een grote groep patiënten, zo blijkt.

Dr. Ann Mandervelt (Huisartsenwachtpost Maasland): “Sumehrs zijn erg handig bij oudere mensen met multipathologie. Als we nieuwe medicatie voorschrijven mogen er geen interacties zijn. Bij mensen die antibiotica moeten krijgen, ga ik kijken of ze geen allergieën vertonen.”

Voor dr. Sophie Rouzeré (wachtpost regio Waregem) zijn Sumehrs een meerwaarde bij patiënten met verslavingen, mensen die hun medicatie niet kennen of, meer algemeen, bij een niet-pluis gevoel.

In elke Sumehr kunnen zaken staan die jouw kijk op de patiënt kunnen beïnvloeden. Ook bij kinderen of vitale dertigers. Misschien zijn er wel psychosociale risico’s waar je rekening mee kan houden?

Voor dr. Stijn Delputte (Huisartsenwachtpost De Meander, Menen) doet het er niet toe welke patiënten hij voor zich heeft: “Ik tracht er een gewoonte van te maken om de Sumehr open te zetten. Wat mij betreft zou ons softwareprogramma Medical Post automatisch de laatste Sumehr mogen openzetten bij het openen van het dossier van de patiënt.”

Wat kan er nog beter met onze Sumehrs?

We hebben de laatste jaren grote stappen gezet inzake kwantiteit en kwaliteit van onze Sumehrs. Toch zijn er volgens de wachtartsen nog enkele werkpunten:

  • Bij sommige Sumehrs stond er nog te veel acute – oude – medicatie als actief.
  • Sommige Sumehrs bevatten veel ballast, zoals zorgelementen die er meerdere keren in staan en banale diagnoses uit een ver verleden.
  • In sommige gevallen is de voorgeschiedenis onvolledig.

Een Sumehr raadplegen tijdens de wachtdienst is niet moeilijk

Hoe een Sumehr raadplegen in Medical Post? Hier vind je een tutorial over Medical Post.

Tijdens de Sumehr-campagne vind je op het bureaublad van alle computers in de wachtpost bovendien een korte instructie.


TIP: Geef je collega eens een compliment over een goede Sumehr!

Heb je tijdens je wachtdienst veel gehad aan een Sumehr? Dan verdient de collega die hem aanmaakte een compliment. Schrijf er iets over in je wachtverslag. Zo is de collega in kwestie extra gemotiveerd om in de toekomst nóg meer goede Sumehrs te maken.


LOK-sessie ‘Kwaliteitsvolle Sumehrs door goed dossierbeheer’

Met steun van het Departement Zorg ontwikkelden we een interactieve LOK over kwaliteitsvol registreren in je EMD en goede Sumehrs.

In 2023 en 2024 werd deze sessie al in 22 LOK-groepen georganiseerd, en deze maand staan er nog 9 extra op de planning. De ervaringen zijn zeer positief.

We willen dit aantal in 2024-2025 graag evenaren!

Zelf modereren? Schrijf je in voor onze train-the-trainer

Eén van de manieren om dit doel te bereiken, is door het opleiden van moderatoren.

Wil je ook met jouw LOK of kring inzetten op correct registreren en kwaliteit van Sumehr? Schrijf je zelf in of bekijk intern wie kan aansluiten bij onze train-the-trainer van 18 juni. Op een uurtje tijd lichten we de aanpak van deze LOK toe, waarna we de ontwikkelde materialen aanleveren.

De campagne ‘Summer of Sumehr: Zorgcontinuïteit zonder Zorgen’ is een initiatief van Domus Medica en Huisartsenvereniging Gent, en wordt dit jaar mee uitgedragen door 43 huisartsenkringen en wachtpostgebieden. Met steun van Departement Zorg. Bijzondere dank aan de wachtposten van Menen, Waregem, Kortrijk en Maasmechelen.